Stephy Brackel
Haptotherapie
Praktijk in Eindhoven

Wat is haptotherapie?

<p>Haptotherapie heeft als uitgangspunt: bewust voelen en ervaren. De therapie richt zich dus op zowel je lichaam, de emoties als je denken. Het maakt gebruik van de inzichten van de haptonomie (leer van de tastzin). Tijdens de sessie wordt je uitgenodigd je bewust te maken wat er speelt in het contact met jezelf, je lichaam en ook met anderen.<br /> Alle goede en slechte ervaringen worden als je ze beleefd hebt, opgeslagen en voortaan meegedragen. Negatieve ervaringen kunnen een zware ballast gaan vormen, waardoor bijvoorbeeld, contact met anderen vervelend kan voelen; gevoelsmatig of lichamelijk. Ook kun je vage lichamelijke klachten krijgen of merken dat je gevoel blokkeert. Tijdens haptotherapie leer je weer hoe het is om naar de signalen van je lichaam te luisteren, om echt te vóélen. Als dat voelen weer goed lukt, ontstaat er innerlijk ruimte om negatieve gevoelens ook te verwerken, zodat je weer belastbaar bent voor problemen uit het heden of verleden. Ook word je meer bewust van het contact met jezelf en met anderen. Het uiteindelijke doel is dat jij je weer met plezier kunt verbinden met jezelf, je lijf en je omgeving.</p>

Meer over haptotherapie

Het woord 'haptonomie' is samengesteld uit de Griekse woorden hapsis (tastzin) en nomos (leer). De begeleidingsvorm haptotherapie werd ontwikkeld door Frans Veldman, een fysiotherapeut met een achtergrond in de psychologie. Hij ontwikkelde het idee en kwam in de praktijk tot het besef dat het lichaam de 'drager' is van onze gevoelens. Daarom is het zinvol om met behulp van onder andere aanraking de cliënt weer in contact te brengen met zichzelf, zijn lichaam en de buitenwereld. Door de therapie krijg je meer inzicht in hoe je omgaat met je eigen emoties, spanningen en gevoelsmatig contact met anderen. Kernwoorden daarin zijn: effectief en affectief, resultaat of beleving.

In het contact met anderen onderscheiden we twee aspecten. Het eerste aspect is het effectieve, waarbij je een bepaald resultaat zoekt. Met iemand een taak tot een goed einde brengen, zoals samen de afwas doen. Het andere aspect is de affectieve kant, die is alleen voelbaar en ervaarbaar. Tijdens het afwassen kun je de persoonlijke band, die je samen hebt ervaren en blij met elkaars gezelschap zijn. Je voelt je bevestigt door die ander. Zulke momenten van affectief contact hebben mensen nodig om zich niet eenzaam en geïsoleerd te voelen. Het is belangrijk voor ons emotionele welzijn. Als je merkt dat je hierin blokkeert of het vaak moeizaam verloopt, is het belangrijk om naar jezelf te kijken en er verandering in aan te brengen.

Ook in relatie tot jezelf kun je effectieve en affectieve aspecten waarnemen. Een klein voorbeeld over hoe de verstoorde balans binnen jezelf eruit kan zien: Als je moet kiezen tussen je gevoel (wat je lichaam je vertelt over waar jij je goed bij voelt) en wat je vindt (wat je denken bepaalt wat het beste resultaat heeft in jouw leven), dan kan denken het winnen van voelen. Zoals op een avond dat je je moe voelt, maar je ook een uitnodiging voor een feestje hebt. Je gaat toch naar het feestje, omdat je de mening van anderen over jou niet in gevaar wil brengen.

Resultaat belangrijker dan beleving, of toch niet?
In onze maatschappij is het gebruikelijk om het resultaat belangrijker vinden dan je eigen beleving. In plaats van naar je eigen behoeften te luisteren, krijgt je hoofd vaak de overhand. Tijdens de therapie leer je een bewustere afweging maken, waarbij je beide elementen betrekt en weegt: zowel het denken als het voelen. Als je je gevoel vaak negeert, heb je op den duur niet eens meer in de gaten wat je lichaam je vertelt. Je blokkeert het onaangename gevoel zonder dat je het in de gaten hebt en dat onderdrukt uiteindelijk daarmee ook alle andere gevoelens.
Spanning zorgt ervoor dat we niet meer hoeven voelen wat er speelt. Je kunt lichamelijke klachten krijgen. In het lichaam worden onaangename ervaringen, door die spanningen, onbewust gehouden en dat kost erg veel energie. Je zou dit een vorm van emotionele blokkade kunnen noemen.
Je vitaliteit zal toenemen wanneer deze losgelaten kunnen worden en opnieuw je eigen beleving meeweegt in je beslissingen!
Je voelt je sterker als je gedachten in balans zijn met je gevoel.

Het uiteindelijke doel is dat jij je weer met plezier kunt verbinden met jezelf, je lijf en je omgeving.

Wat is haptotherapie?

<p>Haptotherapie heeft als uitgangspunt: bewust voelen en ervaren. De therapie richt zich dus op zowel je lichaam, de emoties als je denken. Het maakt gebruik van de inzichten van de haptonomie (leer van de tastzin). Tijdens de sessie wordt je uitgenodigd je bewust te maken wat er speelt in het contact met jezelf, je lichaam en ook met anderen.<br /> Alle goede en slechte ervaringen worden als je ze beleefd hebt, opgeslagen en voortaan meegedragen. Negatieve ervaringen kunnen een zware ballast gaan vormen, waardoor bijvoorbeeld, contact met anderen vervelend kan voelen; gevoelsmatig of lichamelijk. Ook kun je vage lichamelijke klachten krijgen of merken dat je gevoel blokkeert. Tijdens haptotherapie leer je weer hoe het is om naar de signalen van je lichaam te luisteren, om echt te vóélen. Als dat voelen weer goed lukt, ontstaat er innerlijk ruimte om negatieve gevoelens ook te verwerken, zodat je weer belastbaar bent voor problemen uit het heden of verleden. Ook word je meer bewust van het contact met jezelf en met anderen. Het uiteindelijke doel is dat jij je weer met plezier kunt verbinden met jezelf, je lijf en je omgeving.</p>

Meer over haptotherapie

Het woord 'haptonomie' is samengesteld uit de Griekse woorden hapsis (tastzin) en nomos (leer). De begeleidingsvorm haptotherapie werd ontwikkeld door Frans Veldman, een fysiotherapeut met een achtergrond in de psychologie. Hij ontwikkelde het idee en kwam in de praktijk tot het besef dat het lichaam de 'drager' is van onze gevoelens. Daarom is het zinvol om met behulp van onder andere aanraking de cliënt weer in contact te brengen met zichzelf, zijn lichaam en de buitenwereld. Door de therapie krijg je meer inzicht in hoe je omgaat met je eigen emoties, spanningen en gevoelsmatig contact met anderen. Kernwoorden daarin zijn: effectief en affectief, resultaat of beleving.

In het contact met anderen onderscheiden we twee aspecten. Het eerste aspect is het effectieve, waarbij je een bepaald resultaat zoekt. Met iemand een taak tot een goed einde brengen, zoals samen de afwas doen. Het andere aspect is de affectieve kant, die is alleen voelbaar en ervaarbaar. Tijdens het afwassen kun je de persoonlijke band, die je samen hebt ervaren en blij met elkaars gezelschap zijn. Je voelt je bevestigt door die ander. Zulke momenten van affectief contact hebben mensen nodig om zich niet eenzaam en geïsoleerd te voelen. Het is belangrijk voor ons emotionele welzijn. Als je merkt dat je hierin blokkeert of het vaak moeizaam verloopt, is het belangrijk om naar jezelf te kijken en er verandering in aan te brengen.

Ook in relatie tot jezelf kun je effectieve en affectieve aspecten waarnemen. Een klein voorbeeld over hoe de verstoorde balans binnen jezelf eruit kan zien: Als je moet kiezen tussen je gevoel (wat je lichaam je vertelt over waar jij je goed bij voelt) en wat je vindt (wat je denken bepaalt wat het beste resultaat heeft in jouw leven), dan kan denken het winnen van voelen. Zoals op een avond dat je je moe voelt, maar je ook een uitnodiging voor een feestje hebt. Je gaat toch naar het feestje, omdat je de mening van anderen over jou niet in gevaar wil brengen.

Resultaat belangrijker dan beleving, of toch niet?
In onze maatschappij is het gebruikelijk om het resultaat belangrijker vinden dan je eigen beleving. In plaats van naar je eigen behoeften te luisteren, krijgt je hoofd vaak de overhand. Tijdens de therapie leer je een bewustere afweging maken, waarbij je beide elementen betrekt en weegt: zowel het denken als het voelen. Als je je gevoel vaak negeert, heb je op den duur niet eens meer in de gaten wat je lichaam je vertelt. Je blokkeert het onaangename gevoel zonder dat je het in de gaten hebt en dat onderdrukt uiteindelijk daarmee ook alle andere gevoelens.
Spanning zorgt ervoor dat we niet meer hoeven voelen wat er speelt. Je kunt lichamelijke klachten krijgen. In het lichaam worden onaangename ervaringen, door die spanningen, onbewust gehouden en dat kost erg veel energie. Je zou dit een vorm van emotionele blokkade kunnen noemen.
Je vitaliteit zal toenemen wanneer deze losgelaten kunnen worden en opnieuw je eigen beleving meeweegt in je beslissingen!
Je voelt je sterker als je gedachten in balans zijn met je gevoel.

Het uiteindelijke doel is dat jij je weer met plezier kunt verbinden met jezelf, je lijf en je omgeving.
Stephy Brackel
Haptotherapie
Eindhoven

Wat is haptotherapie?

<p>Haptotherapie heeft als uitgangspunt: bewust voelen en ervaren. De therapie richt zich dus op zowel je lichaam, de emoties als je denken. Het maakt gebruik van de inzichten van de haptonomie (leer van de tastzin). Tijdens de sessie wordt je uitgenodigd je bewust te maken wat er speelt in het contact met jezelf, je lichaam en ook met anderen.<br /> Alle goede en slechte ervaringen worden als je ze beleefd hebt, opgeslagen en voortaan meegedragen. Negatieve ervaringen kunnen een zware ballast gaan vormen, waardoor bijvoorbeeld, contact met anderen vervelend kan voelen; gevoelsmatig of lichamelijk. Ook kun je vage lichamelijke klachten krijgen of merken dat je gevoel blokkeert. Tijdens haptotherapie leer je weer hoe het is om naar de signalen van je lichaam te luisteren, om echt te vóélen. Als dat voelen weer goed lukt, ontstaat er innerlijk ruimte om negatieve gevoelens ook te verwerken, zodat je weer belastbaar bent voor problemen uit het heden of verleden. Ook word je meer bewust van het contact met jezelf en met anderen. Het uiteindelijke doel is dat jij je weer met plezier kunt verbinden met jezelf, je lijf en je omgeving.</p>

Meer over haptotherapie

Het woord 'haptonomie' is samengesteld uit de Griekse woorden hapsis (tastzin) en nomos (leer). De begeleidingsvorm haptotherapie werd ontwikkeld door Frans Veldman, een fysiotherapeut met een achtergrond in de psychologie. Hij ontwikkelde het idee en kwam in de praktijk tot het besef dat het lichaam de 'drager' is van onze gevoelens. Daarom is het zinvol om met behulp van onder andere aanraking de cliënt weer in contact te brengen met zichzelf, zijn lichaam en de buitenwereld. Door de therapie krijg je meer inzicht in hoe je omgaat met je eigen emoties, spanningen en gevoelsmatig contact met anderen. Kernwoorden daarin zijn: effectief en affectief, resultaat of beleving.

In het contact met anderen onderscheiden we twee aspecten. Het eerste aspect is het effectieve, waarbij je een bepaald resultaat zoekt. Met iemand een taak tot een goed einde brengen, zoals samen de afwas doen. Het andere aspect is de affectieve kant, die is alleen voelbaar en ervaarbaar. Tijdens het afwassen kun je de persoonlijke band, die je samen hebt ervaren en blij met elkaars gezelschap zijn. Je voelt je bevestigt door die ander. Zulke momenten van affectief contact hebben mensen nodig om zich niet eenzaam en geïsoleerd te voelen. Het is belangrijk voor ons emotionele welzijn. Als je merkt dat je hierin blokkeert of het vaak moeizaam verloopt, is het belangrijk om naar jezelf te kijken en er verandering in aan te brengen.

Ook in relatie tot jezelf kun je effectieve en affectieve aspecten waarnemen. Een klein voorbeeld over hoe de verstoorde balans binnen jezelf eruit kan zien: Als je moet kiezen tussen je gevoel (wat je lichaam je vertelt over waar jij je goed bij voelt) en wat je vindt (wat je denken bepaalt wat het beste resultaat heeft in jouw leven), dan kan denken het winnen van voelen. Zoals op een avond dat je je moe voelt, maar je ook een uitnodiging voor een feestje hebt. Je gaat toch naar het feestje, omdat je de mening van anderen over jou niet in gevaar wil brengen.

Resultaat belangrijker dan beleving, of toch niet?
In onze maatschappij is het gebruikelijk om het resultaat belangrijker vinden dan je eigen beleving. In plaats van naar je eigen behoeften te luisteren, krijgt je hoofd vaak de overhand. Tijdens de therapie leer je een bewustere afweging maken, waarbij je beide elementen betrekt en weegt: zowel het denken als het voelen. Als je je gevoel vaak negeert, heb je op den duur niet eens meer in de gaten wat je lichaam je vertelt. Je blokkeert het onaangename gevoel zonder dat je het in de gaten hebt en dat onderdrukt uiteindelijk daarmee ook alle andere gevoelens.
Spanning zorgt ervoor dat we niet meer hoeven voelen wat er speelt. Je kunt lichamelijke klachten krijgen. In het lichaam worden onaangename ervaringen, door die spanningen, onbewust gehouden en dat kost erg veel energie. Je zou dit een vorm van emotionele blokkade kunnen noemen.
Je vitaliteit zal toenemen wanneer deze losgelaten kunnen worden en opnieuw je eigen beleving meeweegt in je beslissingen!
Je voelt je sterker als je gedachten in balans zijn met je gevoel.

Het uiteindelijke doel is dat jij je weer met plezier kunt verbinden met jezelf, je lijf en je omgeving.
Stephy Brackel
Haptotherapie
Eindhoven

Wat is haptotherapie?

<p>Haptotherapie heeft als uitgangspunt: bewust voelen en ervaren. De therapie richt zich dus op zowel je lichaam, de emoties als je denken. Het maakt gebruik van de inzichten van de haptonomie (leer van de tastzin). Tijdens de sessie wordt je uitgenodigd je bewust te maken wat er speelt in het contact met jezelf, je lichaam en ook met anderen.<br /> Alle goede en slechte ervaringen worden als je ze beleefd hebt, opgeslagen en voortaan meegedragen. Negatieve ervaringen kunnen een zware ballast gaan vormen, waardoor bijvoorbeeld, contact met anderen vervelend kan voelen; gevoelsmatig of lichamelijk. Ook kun je vage lichamelijke klachten krijgen of merken dat je gevoel blokkeert. Tijdens haptotherapie leer je weer hoe het is om naar de signalen van je lichaam te luisteren, om echt te vóélen. Als dat voelen weer goed lukt, ontstaat er innerlijk ruimte om negatieve gevoelens ook te verwerken, zodat je weer belastbaar bent voor problemen uit het heden of verleden. Ook word je meer bewust van het contact met jezelf en met anderen. Het uiteindelijke doel is dat jij je weer met plezier kunt verbinden met jezelf, je lijf en je omgeving.</p>

Meer over haptotherapie

Het woord 'haptonomie' is samengesteld uit de Griekse woorden hapsis (tastzin) en nomos (leer). De begeleidingsvorm haptotherapie werd ontwikkeld door Frans Veldman, een fysiotherapeut met een achtergrond in de psychologie. Hij ontwikkelde het idee en kwam in de praktijk tot het besef dat het lichaam de 'drager' is van onze gevoelens. Daarom is het zinvol om met behulp van onder andere aanraking de cliënt weer in contact te brengen met zichzelf, zijn lichaam en de buitenwereld. Door de therapie krijg je meer inzicht in hoe je omgaat met je eigen emoties, spanningen en gevoelsmatig contact met anderen. Kernwoorden daarin zijn: effectief en affectief, resultaat of beleving.

In het contact met anderen onderscheiden we twee aspecten. Het eerste aspect is het effectieve, waarbij je een bepaald resultaat zoekt. Met iemand een taak tot een goed einde brengen, zoals samen de afwas doen. Het andere aspect is de affectieve kant, die is alleen voelbaar en ervaarbaar. Tijdens het afwassen kun je de persoonlijke band, die je samen hebt ervaren en blij met elkaars gezelschap zijn. Je voelt je bevestigt door die ander. Zulke momenten van affectief contact hebben mensen nodig om zich niet eenzaam en geïsoleerd te voelen. Het is belangrijk voor ons emotionele welzijn. Als je merkt dat je hierin blokkeert of het vaak moeizaam verloopt, is het belangrijk om naar jezelf te kijken en er verandering in aan te brengen.

Ook in relatie tot jezelf kun je effectieve en affectieve aspecten waarnemen. Een klein voorbeeld over hoe de verstoorde balans binnen jezelf eruit kan zien: Als je moet kiezen tussen je gevoel (wat je lichaam je vertelt over waar jij je goed bij voelt) en wat je vindt (wat je denken bepaalt wat het beste resultaat heeft in jouw leven), dan kan denken het winnen van voelen. Zoals op een avond dat je je moe voelt, maar je ook een uitnodiging voor een feestje hebt. Je gaat toch naar het feestje, omdat je de mening van anderen over jou niet in gevaar wil brengen.

Resultaat belangrijker dan beleving, of toch niet?
In onze maatschappij is het gebruikelijk om het resultaat belangrijker vinden dan je eigen beleving. In plaats van naar je eigen behoeften te luisteren, krijgt je hoofd vaak de overhand. Tijdens de therapie leer je een bewustere afweging maken, waarbij je beide elementen betrekt en weegt: zowel het denken als het voelen. Als je je gevoel vaak negeert, heb je op den duur niet eens meer in de gaten wat je lichaam je vertelt. Je blokkeert het onaangename gevoel zonder dat je het in de gaten hebt en dat onderdrukt uiteindelijk daarmee ook alle andere gevoelens.
Spanning zorgt ervoor dat we niet meer hoeven voelen wat er speelt. Je kunt lichamelijke klachten krijgen. In het lichaam worden onaangename ervaringen, door die spanningen, onbewust gehouden en dat kost erg veel energie. Je zou dit een vorm van emotionele blokkade kunnen noemen.
Je vitaliteit zal toenemen wanneer deze losgelaten kunnen worden en opnieuw je eigen beleving meeweegt in je beslissingen!
Je voelt je sterker als je gedachten in balans zijn met je gevoel.

Het uiteindelijke doel is dat jij je weer met plezier kunt verbinden met jezelf, je lijf en je omgeving.